Sveafastigheter arbetar för att skapa trygga bostadsområden där människor trivs. Igår tilldelades Sveafastigheter pris för ”Högsta lyft serviceindex” under den årliga galan Kundkristallen. Bolaget ökade sitt serviceindex med 5,7 procentenheter.
Sveafastigheter är det största renodlade noterade bostadsbolaget i Sverige. Sveafastigheter arbetar målinriktat med att öka nöjdheten bland sina hyresgäster.
– Förutom yrkesstolthet är det en affärsmässig prioritering att våra hyresgäster trivs, då nöjda hyresgäster vill bo kvar och bidrar till ett gott rykte för oss som hyresvärd. Därför är vi väldigt stolta över att ha vunnit en kundkristall som baseras på vad hyresgästerna tycker om oss, säger Erik Hävermark, vd, Sveafastigheter.
Baserat på hyresgästernas synpunkter har konkreta handlingsplaner tagits fram med fokus på bättre information om vad som sker i fastigheten, förbättrad skötsel av gårdar och uteplatser, samt ökad kvalitet på trapphusstädning. I nära dialog med förvaltningsledning och områdeschefer har arbetet kontinuerligt följts upp. Utmärkande arbetsinsatser från olika team har uppmärksammats för att understryka att hyresgästernas trivsel är en prioriterad fråga. Arbetet har gett tydliga resultat. Sveafastigheter ökade sitt serviceindex med 5,7 procentenheter.
– Det är ett otroligt glädjande och bevis på att vårt hårda arbete under 2024 har gjort skillnad för våra hyresgäster. Nu firar vi tillsammans på Sveafastigheter och sen fortsätter vårt arbete med att skapa trygga bostadsområden där våra hyresgäster trivs, säger Ola Svensson, förvaltningschef, Sveafastigheter.
Nöjdheten hos Sveafastigheters hyresgäster mäts regelbundet via kundundersökningsföretaget AktivBo, där hyresgästerna via enkät tycker till om sitt boende.